مدونة قرية نخل جمال
زینة البلدان
مکتوب بتاريخ دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:, توسط ابوعوف |

 تفاوت گوشت حلال و حرام

 ليلا شهرستاني محقق علوم اسلامي است که در امريکا زندگي مي‌کند و در رشته ميکرو بيولوژي تحصيل کرده است. وي دوره ليسانس را در دانشگاه کاليفرنيا استيت يونورسيتي فولرتون در رشته بيولوژي و دوره فوق ليسانس را در کاليفرنيا استيت پالي تکنيک يونورسيتي در رشته ميکرو بيولوژي سپري کرده است. در جريان تحقيقات دانشگاهي جرقه‌اي در مطالعات ميان رشته بين علوم اسلامي و ميکرو بيولوژي در ذهن وي زده مي‌شود که باب جديدي را در فعاليت‌هاي او مي‌گشايد.وي درباره فعاليت علمي خود مي‌گويد:
رشتهٔ تحقيقاتي من در ميکروبيولوژي در مورد لاکتوفرين بود. لاکتوفرين يک مولکول پروتئيني است که در خون ما وجود دارد اين ماده در کلستروم (آغوز) شير مادر به ميزان زيادي وجود دارد. اين ماده خاصيت ضد ميکروبي دارد يا اينکه به مقدار زيادي جلوي ميکروب‌ها را مي‌گيرد. کاري که لاکتوفرين مي‌کند اين است که آهن را به خودش جذب مي‌کند يعني هر ميکروبي که در قسمت لاکتروفرين باشد به خاطر اينکه آهن ندارد نمي‌تواند رشد کرده ميکروفيلم درست کند. ماجرا اين گونه بود که در يکي از رستوران‌هاي آمريکا به نام «جک اين د باکسjack in the box» تقريباً حدود ۶ يا ۷ سال پيش اتفاقي افتاد که عده‌اي از اسهال خوني مردند
و بعد از تحقيقات مشخص شد که علت، اين نوع باکتري‌هايي بوده‌اند که در دستگاه‌هاي گوارشي مثل روده و...؛ يعني در بدن همه
ٔ انسان‌ها هستند.
ولي وقتي از طريق خوردن وارد بدن شود باعث ابتلابه اسهال خوني خواهد شد که درصد تلفاتش بالا است.
در اين رستوران هم متوجه شدند که مدفوع زير ناخن آشپز رستوران به گوشت منتقل شده و تعدادي از مشتريان را کشته است.

شرکتي که تامين کننده گوشت در آن ايالت بود به استاد بنده پروژه‌اي را داد که بر اساس آن قرار شد لاکتوفرين‌ها را در گوشت فعال‌تر کنيم که اگر باز هم ميکروبي در آن‌ها نفوذ کرد امکان رشد نيابد.
مبلغ اين قرار داد
 ۱۵ ميليون دلار(به تومن حساب کنيد) بود و چون پروژه من نيز در مورد لاکتوفرين بود با ۵ نفر ديگر کار را شروع کرديم.

متاسفانه ميزان نفوذ لاکتوفرين در گوشت‌ها در حين آزمايش متغير بود و اين امکان وجود نداشت که به ماده ثابتي برسيم که اضافه کردن آن به گوشت ميزان محافظت در برابر باکتري‌ها را افزايش دهد.

ما در لابراتوار لاکتوفرين را فعال مي‌کرديم. (لاکتوفرين با بافري خاص تحت
 pH خاصي فعال مي‌شد) در هنگام تست لاکتوفرين در حالت عادي باکتري‌ها را از بين مي‌برد اما روي گوشت که امتحان مي‌شد گاهي موفق و گاهي نا‌موفق بود. من آزمايش روي نمونه‌ها را انجام مي‌دادم و گوشت مي‌گرفتم و محلول‌هاي متفاوت را آزمايش مي‌کردم.

روزي تصادفاً ديرم شد و مجبور شدم که گوشت از منزل ببرم که گوشت اسلامي بود.بعد از تست متوجه شدم که جواب‌ها با گوشتهاي ديگر بسيار متفاوت است.
يعني اولاً وقتي باکتري‌ها را مي‌گذاشتيم درصد نفوذ باکتري‌ها خيلي کمتر بود؛يعني خود باکتري بدون لاکتوفرين هم نفوذ نمي‌کرد وقتي هم که مي‌شستيم اصلاً باکتري‌اي روي گوشت باقي نمانده بود.
کنترلر آزمايش ما آب بود. يعني هر آزمايش با محلولي خاص صورت مي‌گرفت و کنترل آن با آب بود.

من مشاهده کردم که وقتي باکتري به گوشت اسلامي مي‌رسد نفوذ نمي‌کند و اگر هم کمي نفوذ کند با آب کاملا تميز مي‌شود.
سبحان الله! استادم که جواب آزمايش را ديد تعجب کرد.
گفتم که امروز فرقي ايجاد شده است. من امروز گوشت حلال آوردم.

ايشان آقاي دکتر نرن نايدي بود که يک هندي هستند و دکترايشان را در سوئد گرفته‌اند.
دکتر نايدي که به واسطه کشف دلايل ميکروبيولوژيک مرگ تعدادي از زنان که از وسايل خاص بهداشتي استفاده مي‌کردند مشهور شده‌اند؛ به من گفتند که خودشان ـ با اينکه مسلمان نيستند ـ از گوشت حلال استفاده مي‌کنند.
در لابراتوار بعضي برايشان سوال شده بود که اين چه گوشتي است که اين قدر نسبت به نفوذ باکتري‌ها مقاوم است. استاد ما در حالي که سالن را ترک مي‌کرد گفت اين گوشتي است که هرگز به شما اسهال خوني نمي‌دهد!

نکته جالب اينکه سازمان گوشت امريکا براي تميز نگه داشتن گوشت
 ۱۵ ميليون دلار خرج مي‌کند تا اين آقا اسپريي برايشان بسازد که به گوشت بزنند و مقاوم شود و آن وقت خود او مي‌داند که اگر گوشت اسلامي باشد ديگر نيازي به آن همه هزينه نيست.

بر مي‌گردم به مبحث لاکتوفرين؛ لاکتوفرين آهن را به خودش مي‌گيرد و براي همين وقتي آهن نباشد باکتري‌ها نمي‌توانند رشد کنند.
وقتي گوشت را اسلامي سر مي‌بريم اول شاه رگ زده مي‌شود بدون اينکه نخاع قطع شود.
وقتي شاه رگ قطع مي‌شود از آنجايي که نخاع قطع نشده قلب هنوز در حال تپيدن است.
وقتي قلب مي‌زند همه خون از بدن خارج مي‌شود و از آنجا که تمام آهن در گلبول قرمز است هنگامي که همه خون خارج مي‌شود ديگر گوشت آهن ندارد و به خاطر همين نيازي به لاکتوفرين براي از بين بردن آهن نيست.
و باکتري‌ها هم به علت نبود اهن در خون جذب نمي‌شوند و اگر بشوند با شستشو با آب ساده از بين مي‌روند.


گرچه استاد ما با‌‌ همان ايده‌اي که از گوشت اسلامي گرفت آن مبلغ را دريافت کرد و اسپري خاصي را هم ساخت و نهايتاً حق را منکر شد اما براي خود من اين نکته بسيار مهم بود که حساسيت اسلام به نجاست خون ازين جهت است که در تمام فضاي اطراف ما صد‌ها بلکه هزاران نوع باکتري وجود دارد که به شدت جذب آهن مي‌شوند و وقتي دست شما خون مي‌آيد امکان جذب باکتري‌ها به وسيله آهن خون بسيار بالا است؛
بنابر اين در معرض انواع عفونت‌ها هستيد اما اگر با دقت (يک بار يا سه بار) دست خوني خود را آب بکشيد راه نفوذ باکتري‌ها را بسته‌ايد.

من با پروفسور هشام ابراهيم در مورد اين تحقيق صحبت کردم که إن شاء الله چاپ بشود اما ايشان پيشنهاد دادند که بهتر است زير نظر يک استاد غير مسلمان تحقيقات را ادامه دهم تا در مجامع علمي امريکا پذيرفته شود! که البته در پي آن هستم